HOE IS HET KERSTPAKKET ONTSTAAN?
Nadat het geven van kerstpakketten mede als gevolg van de economische crisis op een laag pitje heeft gestaan is deze traditie weer bezig aan een opmars. Maar hoe is deze traditie nu eigenlijk ontstaan?
De traditie van het kerstpakket stamt uit de 19e eeuw en begon bij knechten die bij de boeren inwoonden. Aan het einde van het jaar gingen zij naar huis om de kerstdagen met hun gezin door te brengen. Als blijk van waardering voor hun inzet in het afgelopen jaar kregen zij dan een mand met voedsel mee. Later namen ook andere werkgevers de traditie voor dit cadeau over?
De eerste kerstpakketten bestonden voornamelijk uit eten en drinken. Later werden daar andere producten en kleine cadeautjes aan toegevoegd. Uiteindelijk namen steeds meer bedrijven de traditie over om hun medewerkers aan het eind van het jaar te waarderen met een kerstpakket. Dat dit fenomeen zich niet beperkte tot Nederland blijkt wel uit het feit dat zelfs in Nederlands-Indië gelegerde soldaten een kerstpakket kregen.
Het huidige kerstpakket is allang niet meer die mand met voedsel, zoals boerenkaas en worst, die de knechten in de 19e eeuw met Kerst van de boeren kregen. De samenstelling van de pakketten is sindsdien wel een stuk gevarieerder geworden.
Grofweg kunnen we de huidige pakketten als volgt indelen:
- Traditionele pakketten
- Luxe pakketten
- Verantwoorde pakketten
Traditionele pakketten
De traditionele pakketten blijven onverminderd populair en bestaan nog steeds hoofdzakelijk uit eten en drinken. Wel zijn er in de loop van de tijd andere producten (non food) aan toegevoegd.
Deze traditionele pakketten bestaan tegenwoordig vaak vooral uit pakketten met veel artikelen. Deze artikelen zijn dan vaak op elkaar afgestemd, bijvoorbeeld op kleur, toepassing of land van oorsprong. Dit maakt het mogelijk om themapakketten samen te stellen. Voorbeelden hiervan zijn rode pakketten, Italiaanse pakketten en Bierpakketten.
Luxe pakketten
Bij een groot deel van de medewerkers is een verandering in de voorkeur voor kerstpakketten waarneembaar. Na een periode waarbij vooral de geschenkbonnen en zelf samen te stellen pakketten populair waren is er de laatste jaren een trend naar kleinere pakketten met echt lekkere producten en vaak aangevuld met non-food artikelen. Voorbeelden hiervan zijn koffers, tassen, snijplanken en grillapparaten. De werknemer wil graag het gevoel hebben dat de werkgever echt aandacht aan het pakket heeft besteed.
Verantwoorde pakketten
Nieuwe trends binnen de kerstpakkettenmarkt worden vaak ingegeven door maatschappelijke veranderingen. “Groene” en “Wellness”-pakketten zijn daarbij populair.
Groene pakketten zijn hierbij vooral gevuld met Bio of Fairtrade producten. Werknemers hechten steeds vaker waarde aan een “groene” samenstelling van het pakket en ook bedrijven vinden deze pakketten vaak beter passen bij datgene dat het bedrijf wil uitstralen.
Wellness pakketten geven aan dat werkgevers waarde hechten aan het welzijn van hun personeel. Relaxen en Quality time dragen er aan bij dat werknemers zich goed voelen en daardoor lekker in hun vel zitten. De werkgever laat hiermee zien dat hij echt om ze geeft.